Verhuizen

Verhuizen naar een Andere Gemeente

Ga je naar een andere gemeente verhuizen? Dan moet er wat meer geregeld worden dan wanneer je binnen de gemeente waar je nu woont gaat verhuizen.

Zo moet je bijvoorbeeld worden ingeschreven in de nieuwe gemeente. Daarnaast zijn er nog een aantal voorbereidingen die je moet treffen.

In dit artikel zetten we op een rijtje wat je allemaal moet regelen wanneer je naar een andere gemeente gaat verhuizen. Zo kun je stapsgewijs alle maatregelen treffen die nodig zijn. Het is verstandig om hier op tijd mee te beginnen, zodat je straks zorgeloos in je nieuwe huis kunt trekken.

Inschrijven bij de nieuwe gemeente

Inschrijven bij de nieuwe gemeente kan als volgt:

  • Persoonlijk bij de balie van het gemeentehuis: Bij veel gemeenten moet dit tegenwoordig op afspraak. Check dit dus van tevoren even zodat je niet voor niets naar het gemeentehuis afreist.
  • Schriftelijk: Je kunt ook een brief sturen naar de nieuwe gemeente, waarin je alle benodigde gegevens voor de inschrijving vermeld.
  • Hierbij moet je ook kopieën doen van de legitimatiebewijzen van alle personen binnen het gezin die gaan verhuizen en een kopie van het bewijs van bewoning. (Meer hierover lees je onder het kopje: Benodigde documenten voor inschrijving).
  • Digitaal: Bij sommige gemeenten is het mogelijk om je verhuizing digitaal aan te geven.
    Termijn voor inschrijving bij nieuwe gemeente

Je kunt je verhuizing al 4 weken voordat je adres verandert doorgeven bij de nieuwe gemeente.

Let op, je moet je uiterlijk 5 dagen na de verhuizing hebben ingeschreven. Doe je dit niet dan riskeer je een boete die maximaal € 325,00 kan bedragen.

Afmelden bij oude gemeente niet nodig

Handig om te weten: het is niet nodig om je af te melden bij de oude gemeente. Dit gebeurt op het moment dat je inschrijving bij de nieuwe gemeente geregeld is.

Benodigde documenten voor inschrijving

Voor het inschrijven bij de nieuwe gemeente moet je de volgende documenten meenemen:

  • Geldig legitimatiebewijs. (Paspoort, Nederlandse identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument).
  • Bewijs van bewoning. Dit kan zijn een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.

Gemeente geeft adreswijziging door aan andere instanties

Ben je ingeschreven bij de nieuwe gemeente dan geven zij jouw adreswijziging door aan een aantal andere instanties zoals:

  • Belastingdienst
  • Zorgverzekeraar
  • Sociale Verzekeringsbank
  • Pensioenfonds
  • RDW
  • DUO – wanneer er sprake is van een lening voor studie
  • CAK – voor persoonsgebonden budgetten

Waterschapsbelasting

Nederland is verdeeld in 21 waterschappen. Het waterschap is er onder andere voor het onderhoud van de dijken en de zuivering van het water. Hier betaal je waterschapsbelasting voor.

Verhuis je naar een andere gemeente dan kan het zijn dat je voor de waterschapsbelasting nog steeds onder hetzelfde waterschap valt. Kijk dit even tijdig na.

Bij verhuizing geldt: verhuis je binnen het gebied van hetzelfde waterschap? Dan ontvangt het waterschap je adreswijziging van de gemeente.

Kom je door je verhuizing in een gebied van een ander waterschap te wonen? Dan moet je je gegevens zelf doorgeven aan het betreffende waterschap.

Een handig hulpmiddel om uit te zoeken onder welk waterschap je komt te vallen vind je hier: https://www.waterschappen.nl/mijn-waterschap/#

Verrekening waterschapsbelasting

Van het nieuwe waterschap krijg je een rekening voor de waterschapsbelasting voor de rest van het jaar. Het bedrag dat je bij het oude waterschap hebt betaald krijg je automatisch terug. Houd dit wel even zelf goed in de gaten. Mocht je het bedrag niet teruggestort krijgen dan moet je even contact opnemen met het oude waterschap.

Huisarts en tandarts

Erg belangrijk om tijdig te regelen: de overstap naar een andere huisarts en tandarts. Houd er rekening mee dat in sommige steden en gebieden de praktijken vol kunnen zitten en ze geen nieuwe patiënten meer aannemen.

Uiteraard wil je ook graag een goed gevoel hebben bij je nieuwe huisarts en tandarts. Ken je mensen in de nieuwe gemeente dan kun je vragen bij welke praktijk ze zijn aangesloten en hoe dit hun bevalt. Misschien weten ook je huidige huisarts en tandarts een goede praktijk in de nieuwe gemeente.

Veel praktijken bieden de mogelijkheid tot een kennismakingsgesprek. Op basis hiervan kun je dan besluiten of de betreffende praktijk bij je past.

Scholen en kinderopvang

Heb je kinderen dan zullen zij ook een nieuwe school en/of kinderopvang gaan bezoeken. Ga dus tijdig op zoek naar een school en kinderopvanginstelling waar zowel jij als je kind een goed gevoel bij heeft.

Kijk wat de betreffende school of kinderopvang te bieden heeft, zou je kind zich hier thuis voelen en wat is de afstand tot je nieuwe huis.

Uitschrijven oude school en inschrijven nieuwe school

Heb je eenmaal een nieuwe school gevonden, dan dient je kind te worden uitgeschreven bij de oude school. Je krijgt hiervan een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs heb je nodig voor de inschrijving bij de nieuwe school. Let op: het bewijs van uitschrijving mag niet ouder dan 6 maanden zijn. Ook de gemeente krijgt bericht van de uitschrijving.

Nieuw adres kinderopvang doorgeven aan Belastingdienst

Ontvang je kinderopvangtoeslag, dan moet je de gegevens van de nieuwe kinderopvangorganisatie doorgeven aan de Belastingdienst. Ook als het tarief per uur wijzigt en/of het aantal uren dat je kind bij de opvang verblijft, moet je dit als wijziging doorgeven.

Internet verhuizen

Heb je een abonnement voor internet dan is dit vaak een contract voor 1 of 2 jaar. Is de contractduur op het moment van verhuizen nog niet voorbij dan kun je het contract meenemen naar je nieuwe adres, mits je huidige provider daar ook levert.

Is dat niet het geval, dan mag je je contract stopzetten en naar een nieuwe provider overstappen. Vaak moet je hiervoor wel een kopie van de huur- of koopovereenkomst aan de oude provider laten zien.

Heb je een alles in één abonnement, dus internet, vast bellen en televisie, geef je verhuizing dan tijdig door aan je provider en vraag wat er eventueel verandert op je nieuwe adres.

Energie verhuizen

Geef je verhuizing ruim op tijd door bij je energieleverancier. Vaak kun je dit al drie maanden voor de verhuizing aangeven. Er zijn zelfs energieleveranciers waarbij je het al zes maanden van tevoren kunt aangeven. Hoe eerder je de verhuizing doorgeeft, hoe beter.

Je moet minimaal twee weken voor verhuizing de adreswijziging doorgeven aan je energieleverancier. Deze tijd heeft de energieleverancier nodig om de administratie af te handelen en ervoor te zorgen dat de energie op het nieuwe adres wordt geleverd.

Afvalverwerking

Het kan zijn dat de afvalverwerking in de nieuwe gemeente anders gaat dan in je oude gemeente. Zo biedt de ene gemeente meer mogelijkheid om afval gescheiden in te leveren dan de andere.

In grote steden tref je vaak ondergrondse containers aan waar de bewoners zelf hun restafval kunnen brengen.

Ook de tarieven voor de afvalstoffenheffing verschillen per gemeente. Voor alle informatie over de afvalverwerking kun je contact opnemen met de nieuwe gemeente. Vaak kun je deze informatie ook vinden op de website van de gemeente.

Parkeervergunning

Heb je in je nieuwe woonplaats een parkeervergunning nodig? Zoek dit zeker even op tijd uit. In veel gemeenten mag je de auto gratis voor de deur parkeren. In andere gemeenten moet je hiervoor betalen en kun je hiervoor een parkeervergunning aanvragen.

In sommige gemeenten is er sprake van een wachtlijst voor het ontvangen van een parkeervergunning.

Vraag daarom de parkeervergunning zo vroeg mogelijk aan, zodat je geen hoge kosten hoeft te maken voor het parkeren van je auto bij de deur.

Verhuizen? Vraag offertes aan bij diverse verhuisbedrijven

Wanneer je voor je verhuizing een verhuisbedrijf wilt inhuren dan raden we je aan om bij verschillende verhuisbedrijven een offerte op te vragen. Zo kun je een goede vergelijking maken en op basis hiervan de beste keuze maken.