Verhuizen

Adreswijziging bij Verhuizing

Ga je verhuizen? Dan is het belangrijk dat je tijdig je nieuwe adres doorgeeft aan de gemeente en allerlei andere instanties. Zo zorg je ervoor dat je post met je meeverhuist.

Maar aan wie moet je nu allemaal je nieuwe adres doorgeven en op welk moment kun je dat het beste doen? Op deze en andere vragen vind je in dit artikel een helder antwoord.

Wanneer moet je een adreswijziging doorgeven?

Voor het doorgeven van je nieuwe adres aan de gemeente geldt de wettelijke verplichting dat je dit binnen vier weken voor en uiterlijk vijf dagen na de verhuizing door moet geven.

Geef je de adreswijziging niet binnen deze termijn door dan kan dit gevolgen hebben voor de gemeentelijke belastingen. Bovendien mogen gemeenten een boete geven van maximaal €325 wanneer burgers belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeven.

Na het doorgeven van de adreswijziging ontvang je doorgaans binnen twee weken na de verhuisdatum een bevestiging van de gemeente op je nieuwe woonadres.

Hoe geef je een verhuizing door bij je gemeenten?

Je kunt je verhuizing op de volgende manieren doorgeven bij de gemeente:

  • Persoonlijk op het gemeentehuis.
  • Schriftelijk, dus alle benodigde gegevens in een brief aan de gemeente vermelden.
  • Online aangeven via DigiD.

Voor het doorgeven van de adreswijziging heb je in ieder geval de volgende documenten nodig:

  • Legitimatiebewijs.
  • Bewijs van bewoning (huurcontract of koopakte).

Uitschrijving bij oude gemeente niet nodig

Verhuis je naar een andere gemeente? Je hoeft je dan niet uit te schrijven bij de oude gemeente.

De nieuwe gemeente zorgt namelijk voor uitschrijving bij de oude gemeente op het moment dat je bij de nieuwe gemeente bent ingeschreven.

Voorkom dubbele betaling van gemeentelijke belastingen

De gemeentelijke belastingen zoals OZB, rioolrecht, afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting (de laatste wordt geïnd door het waterschap) betaal je vaak voor een bepaalde periode vooruit. Het kan dus zijn dat je over een bepaalde periode recht hebt op teruggaaf.

Controleer dus zelf ook altijd goed of je dit geld ook inderdaad terugkrijgt. Gebeurt dit niet automatisch, dan moet je zelf even contact opnemen met de vorige gemeente of het waterschap.

Welke instanties krijgen automatisch bericht bij verhuizing?

Is je adreswijziging door de gemeente verwerkt dan zijn er een aantal instanties die automatisch op de hoogte worden gesteld van je verhuizing:

  • De zorgverzekeraar.
  • Ziekenhuis.
  • Brandweer en politie.
  • Overheidsinstanties zoals: de Belastingdienst, het RDW, Sociale Verzekeringsbank, de DUO.

Afhankelijk van je situatie kunnen er nog meer instanties zijn die je nieuwe (adres)gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen halen.

Een overzicht hiervan vind je op de site: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/privacy-en-persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/wie-krijgen-mijn-persoonsgegevens-uit-brp

Aan wie adreswijziging doorgeven

Onderstaande checklist helpt je op weg bij de vraag aan wie je allemaal een adreswijziging moet doorgeven. Deze lijst is niet voor iedereen hetzelfde en zal ook niet voor iedereen volledig zijn. Maar deze opsomming is een handig hulpmiddel dat je zelf verder aan kunt vullen.

  • Gemeente
  • Je werkgever en eventueel collega’s
  • School, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf
  • Consultatiebureau
  • Huisarts
  • Apotheek
  • Tandarts
  • Medisch specialist
  • Telefonie en internetbedrijven
  • Energiebedrijven
  • Verzekeraars (auto, opstal en/of inboedel, rechtsbijstand, uitvaart et cetera)
  • Notaris
  • Kamer van Koophandel
  • Zakelijke relaties
  • Bank
  • Dierenarts
  • Verenigingen zoals de sportvereniging
  • Kranten en tijdschriften
  • Kerk, moskee etc.
  • Online winkels waar je klant bent
  • Goededoelenorganisaties
  • Vervoersmaatschappij zoals de NS
  • Familie, vrienden en kennissen

Je kunt ruimschoots voor je verhuizing ook een overzicht maken van de post die je ontvangt.

Door deze afzenders te noteren heb je ook al een aardig beeld van instanties die je een adreswijziging moet sturen.

Nieuwe huisarts, tandarts en apotheek

Verhuis je op korte afstand van je oude huis dan is het vaak niet nodig om van huisarts, tandarts en apotheek te wisselen. Ga je in een andere regio wonen, dan is het belangrijk dat je tijdig op zoek gaat naar een nieuwe huisarts en tandarts.

In sommige grote steden en bepaalde gebieden zitten de praktijken echter behoorlijk vol en worden er geen nieuwe patiënten aangenomen.

Ga dus geruime tijd voor de verhuisdatum op zoek, zodat je (hopelijk) zeker weet dat je ook in je nieuwe woonplaats weer aangesloten bent bij een huisarts- en tandartspraktijk.

Post door laten sturen bij verhuizing

Een handige service die ervoor zorgt dat je post op je nieuwe adres wordt bezorgd is de Verhuisservice van PostNL.

Deze service biedt twee handige voordelen:

  • Gedurende een aantal weken na je verhuizing wordt je post doorgestuurd naar je nieuwe adres. Je kunt zelf aangeven voor hoeveel weken je gebruik wilt maken van deze service.
  • Via de Verhuisservice kun je snel een adreswijziging doorgeven aan allerlei organisaties, zodat de post van deze organisaties voortaan naar jouw nieuwe adres wordt verstuurd. Je vult eenmalig je nieuwe adresgegevens in en selecteert dan alle organisaties die je nieuwe adresgegevens dienen te ontvangen.

Je geeft bij PostNL aan voor hoeveel weken je gebruik wenst te maken van de Verhuisservice. Je betaalt hiervoor een bedrag per week.

Post door laten sturen bij verhuizing naar buitenland

Verhuis je naar het buitenland dan kun je geen gebruik maken van de Verhuisservice van PostNL. Wel biedt PostNL hiervoor de doorzendservice. Met de doorzendservice ontvang je de post op je nieuwe adres in het buitenland.

De doorzendservice werkt op basis van achternaam en adres.

Is er sprake van meerdere achternamen binnen het gezin, dan kun je ook nog een tweede achternaam aangeven. De doorzendservice is alleen voor post die door PostNL wordt bezorgd en geldt niet voor pakketten.

Ook voor de doorzendservice geldt dat je bij PostNL kunt aangeven voor hoeveel weken je hiervan gebruik wilt maken. Je betaalt dan een bedrag per week.

Parkeervergunning

Ga je verhuizen naar een gebied waar betaald parkeren geldt en heb je niet de beschikking over een eigen parkeerplaats bij je huis? Door een parkeervergunning aan te vragen kun je parkeren zonder dat je daar ter plekke voor hoeft te betalen.

Een parkeervergunning geeft echter geen recht op een plek voor de deur.

De parkeervergunning staat op kenteken. Heb je meerdere auto’s dan moet je dus meerdere parkeervergunningen aanvragen.

De parkeervergunning kun je aanvragen bij de gemeente. Elk stadsdeel verstrekt een beperkt aantal vergunningen.

Op het moment dat het totaal aantal vergunningen is uitgegeven, ontstaat er een wachtlijst. Je krijgt dan een plek op de wachtlijst op volgorde van het moment van aanvraag.

Vraag in ieder geval op tijd een parkeervergunning aan, zodat je hopelijk voorkomt dat je op de wachtlijst komt.

Offerte aanvragen bij verhuisbedrijven

Ga je binnenkort verhuizen en wil je hiervoor een verhuisbedrijf inschakelen? Begin dan op tijd met het aanvragen van offertes bij verschillende verhuisbedrijven.

Zo kun je een goede vergelijking maken en op basis hiervan de beste keuze maken.